Hôtel Istria: Man Ray / Kiki de Montparnasse ^ Ingre's Violin / The Small Bather

Man Ray, Ingre's Violin, 1924                                                          Jean Auguste Dominique Ingres, The Small Bather, 1828


Απ' το Δεκέμβρη του 1923, ο Man Ray έχει μετακομίσει με την Kiki στο ξενοδοχείο Ίστρια...

Στο μικρό δωμάτιο του ξενοδοχείου Ίστρια, η Κική φώναζε:
-Στο κάτω κάτω, τι αντιπροσωπεύω για σένα; Τίποτα περισσότερο από ένα σπιτικό ζώο, που το χαϊδεύουμε πότε πότε, όταν δεν έχουμε τίποτα καλύτερο να κάνουμε. Να τι είμαι για σένα: το βιολί του Ενγκρ!

Κάθισε μετά γυμνή στο γαλάζιο σατινένιο ποδοκάλυμμα, με την πλάτη γυρισμένη στον Μαν Ρέι. Τώρα αποφεύγει το βλέμμα του και κοιτάζει επίμονα τα στυλιζαρισμένα λουλούδια της ταπετσαρίας.

Βιολί του Ενγκρ! Γιατί δεν το σκέφτηκε νωρίτερα; Καθώς χτενιζόταν, ο Μαν κοίταζε με θαυμασμό την Κική μέσα στον καθρέφτη: ο τόσο τέλειος πλατύστομος αμφορέας του κορμιού της, το μικρό και τυλιγμένο σ' ένα τουρμπάνι κεφάλι της, η σάρπα που της είχε χαρίσει. Ναι, αυτό είναι. Η Κική γι' αυτόν δεν είναι μόνο το πιο ωραίο του βιολί, αλλά ακόμα είναι η ενσάρκωση της Μικρής λουομένης του Ενγκρ...

-Γύρνα λίγο το κεφάλι, όχι, στ' αριστερά, για να βλέπω το προφίλ σου! Βάλε τα χέρια σου ανάμεσα στα μπούτια. Αυτό είναι!...
Ο Μαν σουρώνει ένα κομμάτι ύφασμα γύρω απ' τους γοφούς της Κικής, κανονίζει το φωτισμό, πατάει το κουμπί:
-Εντάξει, έτοιμο!

Την προηγούμενη χρονιά την είχε πάρει μαζί του να δει την έκθεση του Ενγκρ, για να της δείξει τις «σωσίες» της, τις οδαλίσκες που ανταγωνίζονταν τις φόρμες της Κικής. Κι ο Μαν της είχε εξηγήσει πως πριν γίνει διάσημος ζωγράφος, ο μικρός Ενγκρ έπαιζε βιολί στην Τουλούζη, στην ορχήστρα του Καπιτωλίου, για να βγάζει το ψωμί του. Ο Μαν έβλεπε στην ιστορία αυτή μιαν αλληγορία του δικού του πεπρωμένου...

Το αρνητικό είναι επιτέλους στεγνό. Ο Μαν ζωγραφίζει δυο αντικριστά « f » στην πλάτη της λουομένης του. Απαθανατίζει έτσι για πάντα την υλοποιημένη εικόνα όλων μαζί των «νταντά» του:  της Κικής, της φωτογραφίας, της χιουμοριστικής αφιέρωσης στον Ενγκρ και της ζωγραφικής. 'Ολα του τα πάθη συμπυκνωμένα σ' ένα μοναδικό σουρεαλιστικό και στιγμιαίο όνειρο.

-Βλέπεις, εσύ είσαι το αγαπημένο μου Στραντιβάριους! λέει στην Κική και της δείχνει το τελειωμένο βιολί του Ενγκρ.

Κική: Βασίλισσα του Μονπαρνάς, Λου Μολγκάαρντ
μτφ: Έλλη Αγγέλου, Γιάννης Αγγέλου



In the roaring 1920s this hotel Istria hosted numerous artists including Francis Picabia, Marcel Duchamp, Moïse Kisling, painters; Man Ray, photographer; Kiki de Montparnasse, model and égérie; Eric Satie, composer; Rainer-Maria Rilke, Tristan Tzara, Vladimir Maïakovski, poets; and Louis Aragon who joined Elsa Triolet.

"Only what has been bright can fade away…
When you used to come to hôtel Istria
every thing looked different in street Campagne Première,
in nineteen hundred and twenty nine, around noon time…",

Louis Aragon (Il ne m'est Paris que d'Elsa)





Also:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...